Nederlanders onderschatten de milieu impact van zuivel

Nederlandse consumenten onderschatten de milieu-impact van zuivel. Hoewel kaas na rund- en lamsvlees de grootste uitstoter van broeikasgassen is¹, denken de meeste Nederlanders dat het wel meevalt met de klimaatbelasting van het zuivelproduct. Dat blijkt uit recent onderzoek uitgevoerd door OnePoll in opdracht van Violife. Tijdens de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel helpt Violife daarom kaasstad Gouda direct haar CO2-impact te verkleinen. Het plantaardige merk deelt een week lang 30.000 plantaardige tosti’s uit, waarmee Gouwenaren al smullend een CO2-besparing doen gelijk aan 15.000 kilometer autorijden², genoeg voor een rit van Gouda naar Kaapstad. Ook laat Violife de rest van Nederland kennismaken met hun plantaardige alternatieven door middel van een online test om je impact te berekenen en een gratis receptenboekje. Op deze manier wil Violife de bewustwording rondom de milieu-impact van kaas vergroten en Nederlanders inspireren vaker te kiezen voor duurzamere alternatieven. Het is de eerste keer dat zuivel onderdeel is van de campagne van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel.

Kaas op menu ondanks zorgen om planeet
Nederland staat niet zonder reden bekend als kaasland; de gemiddelde Nederlander eet 33 gram kaas per dag.³ Als je dit uitdrukt in plakken kaas, komt dit neer op zo’n 8 plakken kaas per week en 400 plakken per jaar. Hoewel meer dan de helft (55%) van de deelnemers aan het Violife onderzoek zich zorgen maakt over de impact van voedselproductie op de planeet, geeft 58% aan 3 tot 6 keer per week kaas te eten. 70% weet dat de productie van kaas CO2-uitstoot veroorzaakt, maar ruilt het toch niet voor een alternatief. De voornaamste redenen: de smaak (56%), kaas past bij veel eten (34%) en het is een gezellig hapje (24%). 45% voelt zich soms schuldig voor het te vaak eten van voedsel met een hoge CO2-uitstoot, en is bereid om de kaasconsumptie te compenseren door af te zien van een ander voedselproduct, zoals vlees, of een activiteit zoals tv-kijken (51%).

Plantaardig proeven is geloven
De favoriete kaas voor 57% van de respondenten: die uit Gouda. De kaasstad is daarom de ideale locatie om, in aanloop naar de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel, kaasliefhebbers kennis te laten maken met plantaardige zuivel alternatieven. Een week lang worden in totaal 30.000 plantaardige tosti’s uitgedeeld. En dat heeft impact: door te kiezen voor een plantaardig alternatief in plaats van zuivelkaas op al deze tosti’s wordt 5.340 CO2-eq aan uitstoot bespaard, gelijk aan zo’n 15.000 kilometer autorijden.² Alisha van Geest, Brand Manager Violife: “In Europa kunnen onze Violife 100% veganistische alternatieven voor kaas ten minste 50% koolstofemissies besparen in vergelijking met zuivelkaas.⁴ Opmerkelijke cijfers, maar daarmee alleen overtuigen we de gemiddelde consument niet om vaker plantaardig te eten. Bijna 7 op de 10 Nederlanders heeft nog nooit een plantaardig alternatief voor kaas geprobeerd. Proeven is geloven, en daarom gaat Violife deze week de kaasstad in om Gouwenaren zelf te laten ervaren dat plantaardig allesbehalve saai en smakeloos is.”

Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel
De actie van Violife vindt plaats tijdens de vijfde editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel. De stichting roept deelnemers dit jaar voor het eerst op om naast vlees ook zuivel te laten staan. De consumptie van zuivel heeft namelijk ook een belastend effect op het klimaat. Isabel Boerdam, initiatiefnemer: “Met de campagne willen we heel Nederland op een positieve manier inspireren om naast vlees nu óók een week zuivel te laten staan. Minder vlees en zuivel eten is immers het makkelijkste wat je zelf kunt doen voor een beter klimaat. Moet je eens voorstellen welke impact we kunnen maken als heel Nederland al één keer per week de plak kaas vervangt door een plantaardig alternatief. En het is nog lekker ook!”

Bereken je impact
Tijdens de gehele week rijdt er een Violife foodtruck door Gouda om tosti’s uit te delen. Daarnaast is Violife van 9 tot en met 12 maart te vinden in het Goudse winkelcentrum Bloemendaal en bij een aantal Goudse supermarkten. Op 10 en 11 maart worden er tosti’s uitgedeeld rondom het Centraal Station en op 11 en 12 maart bij winkelcentrum Goverwelle. Naast deze activatie in Gouda laat Violife tijdens de Week Zonder Vlees & Zuivel ook de rest van Nederland zien hoe makkelijk het is om vaker voor plantaardig te kiezen. Vanaf vandaag kan iedereen de impact van de switch naar plantaardig berekenen middels de CALCULATE YOUR CHANGE test. Na het invullen van de test is er een gratis receptenboekje te downloaden waarmee plantaardig eten heel lekker en laagdrempelig wordt gemaakt.

Bronnen:

[1] Our World in Data. You want to reduce the carbon footprint of your food? Focus on what you eat, not whether your food is local. Via https://ourworldindata.org/food-choice-vs-eating-local

[2] Deze cijfers zijn berekend op basis van de milieubelasting per plak kaas (20g), gebaseerd op een levenscyclusanalyse uitgevoerd door Quantis in 2022 waarin 8 100% vegan alternatieven van Violife zijn vergeleken met zuivelkaas in Europa. In deze berekening zijn de cijfers meegenomen voor Original sliced, 200g (hard tray), EU uit tabel 1. Bekijk deze pagina voor meer informatie.

[3] Gebaseerd op de meeste recente Voedselconsumptiepeiling (VCP) (C.T.M. van Rossum, 2016) zoals gebruikt in dit onderzoek van Blonk Consultants. Zie deze website voor meer informatie over de Nederlandse zuivelconsumptie.

[4] Gebaseerd op een levenscyclusanalyse uitgevoerd door Quantis in 2022 waarin 8 Violife alternatieven voor kaas zijn vergelijken met zuivelkaas in Europa. Voor meer informatie zie deze pagina.

Het bericht Nederlanders onderschatten de milieu impact van zuivel verscheen eerst op Welke geraniums?.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.